vrijdag 31 oktober 2014

Allerheiligen 1 november

Halloween of Allerheiligenavond, trick-or-treat-tocht
Vanavond kwamen er kinderen aan de deur om snoep en andere lekkernijen Ze waren verkleed en de meesten droegen maskers. Toen ik net in de binnenstad van Gorinchem woonde wist ik nog niet van dit gebruik. Nu haal ik speciaal voor deze avond snoep in huis. Ik geniet van de jeugd aan de deur en voor één avond voel ik me weer alsof ik in een dorp woon. De meesten kennen elkaar en er heerst een vriendschappelijke stemming, alsof we er voor elkaar zijn. Gelukkig voelt de straat waarin ik nu woon ook wel een beetje als een dorp aan.


Een gebruik van de oude Kelten
Bij de oude Kelten begon het jaar op 1 november dus 31 oktober was oudejaarsavond. Hun geloof was dat juist op deze dag de geesten van gestorvenen terug kwamen om een levend lichaam in bezit te nemen voor het komende jaar. De geesten werden aangetrokken door voedsel voor de deuren te leggen. Maskers werden door de Kelten gedragen om de boze geesten te weren.
In latere eeuwen vierden de Romeinen hun oogstfeest en eerden ze hun doden.
Tradities vermengden zich.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten